متاسفانه امکان ذخیره اطلاعات بر روی دستگاه شما وجود ندارد!
دسته : اشتباهات رایج در پرس سینه    تاریخ درج : ۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۱۲:۵۵    دیده شده : 363

گیرش بدون شست


گیرش بدون شست THUMBLESS GRIP
به احتمال زیاد شما نیز دیده اید ورزشکارانی را که هنگام اجرای حرکت پرس انگشت شست خود را گرد میله هالتر چفت نمی کنند به گونه ای که شست آن ها در همان سمتی از هالتر قرار می گیرد که چهار انگشت دیگر قرار داردامیدوارم شما خواننده محترم جزء این گروه ورزشکاران نباشید!

متاسفانه هر ساله اخبار زیادی به گوش می رسد که در آن ورزشکاران بر اثر استفاده از این شیوه گیرش هالتر هنگام اجرای پرس دچار حادثه شده اند این حوادث طیفی از جراحات را ایجاد کرده اند از آسیب های حفره شکمی و اندام داخلی تا شکستگی و آسیب های نواحی گردن و قفسه سینه که گاهی منجر به مرگ می شوند اگر در لاتین به این شیوه گیرش suicide grip نیز می گویند بی دلیل نیست!
شما عده بسیار کمی در میان پاورلیفتر های طراز اول دنیا می توانید ببینید که از این روش گیرش هالتر در اجرای حرکت پرس استفاده کنند.باید بگویم این شیوه گیرش هالتر عموما از سوی مربیان و ورزشکاران حرفه ای رد می شود.
ورزشکارانی که از این روش برای گرفتن هالتر استفاده می کنند احساس می کنند با این روش قوی تر و راحت تر می توانند پرس را اجرا کنند. اما چرا؟
نخست باید بگویم آن ها به احتمال زیاد شیوه استاندارد گرفتن هالتر را به درستی انجام نمی دهند و با گیرش بدون شست احساس می کنند بهتر پرس می کنند و در دراز مدت به این شیوه فقط عادت می کنند.
همه شما از اهمیت عضلات پشت و زیر بغل در اجرای حرکت پرس آگاهید و یا حداقل چیزی درباره آن شنیده اید ما در این رابطه در آینده بحث مفصلی خواهیم داشت.
برخی ورزشکار ها با گیرش بدون شست بهتر و ملموس تر می توانند هنگام پرس عضلات پشتی خود را به کار گیرند بنابراین احساس می کنند قویتر پرس می کنند.
میله هالتر در این شیوه در جای پایین تری از کف دست و نزدیکتر به مچ دست قرار می گیرد بنا بر این ورزشکار نیروی خود را مستقیما در راستای ساعد و مچ دست خود به هالتر وارد می کند در نتیجه به لحاظ مکانیکی حالت کارآمد تر و قوی تری برای ورزشکار ایجاد می کند.
در این روش گیرش مچ دست تمایل کم تری برای خم شدن هنگام اجرای پرس دارد در نتیجه احساس پایدارتر و قوی تری به ورزشکار می دهد.

هر ورزشکار باید حرکت پرس را از جایی شروع کند که ما به آن نقطه بی وزنی می گوییم هنگامی که در یک رقابت پاورلیفتینگ داور مسابقه به شما فرمان START را می دهد شما بایستی از قبل دقیقا هالتر را بر این نقطه منطبق کرده باشید(این موضوع را در آینده به تفصیل بررسی خواهیم کرد)هر مقدار که در شروع پرس از این نقطه تخطی کرده باشید به تناسبش دچار اتلاف انرژی و ناکارآمدی در مراحل بعدی حرکت خواهید شد.اما این مطلب چه ارتباطی با موضوع بحث دارد؟
افرادی که از شیوه گیرش بدون شست در حرکت پرس استفاده می کنند پس از جدا کردن هالتر از رک سریعتر و دقیقتر نقطه بی وزنی را برای آن پیدا می کنند در نتیجه کارآمدتر پرس می کنند.
این ها پاره ای از دلایلی بود که در نتیجه آن ورزشکار ترغیب به استفاده از گیرش بدون شست می شود اگر شما نیز از این شیوه استفاده می کنید باید بدانید که می توانید با آموختن تکنیک صحیح گرفتن هالتر از همه مواردی که ذکر شد به طور کامل بهره مند شوید ضمن این که بر سر سلامتی خود قمار نمی کنید.
بهتر است بدانید در بدن ما یک ویژگی فوق پیشرفته وجود دارد به عنوان اثر تشعشعی عضلات بر یک دیگر.
شما وقتی که می خواهید با پاهای خود کار سنگینی را انجام بدهید به طور غریزی عضلات دست و پنجه وحتی عضلات فک و صورت خود را به شدت منقبض می کنید این گونه شما می توانید از عضلات پای خود نیروی بیش تری استخراج کنید در حالی که این عضلات هیچ ارتباط مکانیکی با یک دیگر ندارند این همان ویژگی است که یک پاورلیفتر حرفه ای را وادار به استفاده از محافظ دندان و لثه در یک پرس و یا لیفت سنگین می کند.
در حرکت پرس سینه شما هر چه سخت تر و محکم تر میله هالتر را چنگ بزنید نیروی بیشتری می توانید از عضلاتی که بطور مستقیم پرس را انجام می دهند استخراج کنید. اگر به طور جدی قصد پیشرفت در حرکت پرس را دارید باید گیرش خود را هم به لحاظ تکنیک و هم به لحاظ توان توسعه دهید این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد.
ما در ابتدا گفتیم گیرش بدون شست به ندرت در میان پاورلیفتر های حرفه ای دیده می شود اما این موضوع در مورد بدنسازان حرفه ای صحت ندارد.در میان آن ها افراد زیادی وجود دارند که از این گیرش استفاده می کرده ویا می کنند دوریان یتس ، آرنولد شوارتزنگر، جی کاتلر، فلکس ویلر و دنیس وولف را می توان بطور نمونه یاد کرد. اینکه چرا این شیوه در میان بدنسازان شیوع بیش تری دارد دلایل زیادی دارد من اینجا دو مورد را برای شما بازگو می کنم.
نخست این که با این شیوه ورزشکار بدنساز به TUT(Time Under tension) بهتری در عضلات سینه خود دست می یابد TUT یا مدت تحت تنش بودن در دنیای بدنسازی و
عضله سازی حرف اول و آخر را می زند اگر شما یک بدنساز باشید از اهمیت این موضوع آگاه هستید ما نیز در جای مناسب در وبسایت ورزشجو مطالب لازم برای دوستان مبتدی تحت عنوان TUT و کارکرد های آن خواهیم آورد.
در اینجا فقط ذکر این نکته کافی است که بدنسازان با این شیوه به نوعی سعی می کنند در تمام دامنه حرکت پرس سینه تنش در عضلات سینه را حفظ کنند چه در بالا و میانه ی حرکت و چه در پایین جایی که هالتر با سینه ورزشکار تماس پیدا می کند تنش مداوم و طولانی یعنی تخریب عضلانی بیش تر که در ادامه فرآیند ریکاوری یعنی رشد بیش تر و این چیزی است که بدنساز به دنبال آن است و نه کارآمدی الگوی حرکت.
اما این فقط ذکر تفکر رایج در میان استفاده کنندگانش است ونه تایید نگارنده.
دوم این که سعی می کنند با این شیوه که سهولت بیش تری در حفظ ثبات و پایداری مچ دست دارد در دراز مدت از آسیب های مفصل مچ مصون بمانند.
در پایان قسمت اول شایان ذکر است در مطالب اشتباهات رایج در پرس سعی می شود جنبه عمومی و کاربردی بودن رعایت شود. ورزشجو های عزیز پاور کار! ما در قسمت های دیگر وبسایت varzeshjoo به طور دقیق تری به مسائل فنی مربوط خواهیم پرداخت. م.جوادی

 


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب فروشگاه اینترنتیپاورلیفتینگبدنسازیپرورش اندامعضله سازیپرس سینهاسکاتددلیفت